Pappa till vuxet folk!!

Xuse the skit out of me…men ibland måste man väl genuint få spy galla över vissa individer!

 

Han är ju så korkad denne styrman så man kan inte annat än att tycka synd om fanstyget!

Nu förstår jag min fru när hon säger att hon har tre barn hemma (våra två gemensamma + mig)

Det är precis så jag känner det ibland, med denna enda nu levande abort!

Jag ska försöka förklara för er så gott jag kan varför man måste passa honom som ett litet barn!

 

1.  Vi skulle till Västerås i vintras, isen låg metertjock i mälaren, det finns en ränna som är två båtar bred och en tränad chimpans kan köra där och fortfarande hitta dit han ska…Men inte denne styrman, ja hittar kanske han gör, för det är jävligt svårt att köra fel om du har en ränna att styra efter. Men det är just där det sket sig, skepparen hade gått och lagt sig, men i och med att inte han heller litade på styret så sov han med öppen dörr. Jag befinner mig nere i maskinen och känner hur båten slår emot något hela tiden, går upp i styrhytten och finner en styrman som håller på att styra båten med autopiloten i en ca: 20 meter bred isränna.

Jag frågar: Vad håller du på med? Svar: Öhh…va då? Jag: ja men, du kör ju in i iskanten precis hela tiden!?! Svar: Jaha du, så du menar att du kan göra det bättre då??

Jag säger inte så mycket mer, utan slår om två knappar och tar över med handstyrningen, lägger rodret på 2 grader styrbord och tar oss igenom svängen utan att ”krocka” med isen.

Skepparen som hört samtalet genom sin öppna dörr kommer upp och pekar med hela handen på mig: Har du tid att köra ett par timmar? Ja, det har jag väl! Då tittar han på styrman och säger, du kan gå och lägga dig nu, jag purrar upp dig när vi närmar oss!

 

2. Vi har ju vad vi kallar hjälpkärror ombord, dvs. motorer som förser oss med behövlig ström. När man ligger till kaj och pumpar ut ballasten, så går det åt en massa ström, jag meddelar styrman att han inte får starta någonting ute på däck, utan att meddela mig, men eftersom han anser sig kunna allting och veta allt bättre än andra, så gör han ju naturligtvis som han vill ändå. Detta resulterar i att det blir bäcksvart i båten! Han startar en pump på däck och allt slocknar, jag sitter i maskinen och blir ju naturligtvis onödigt förbannad, flyger ut på däck och möter en glosögd och gapande tyst styrman! Va fan håller du på med? Sa jag inte…Styrman: JAG har inte gjort nått, jag skulle bara köra upp luckan! Ja men din urbota dumme idiot! Nu rör du inget mer utan att säga till mig!!!!!

Eller hur, 45 min senare samma historia: Ja men jag måste ju köra in slacket på tamparna!!

Ja, Micke! Du måste väl det! Det resulterar i att jag måste slå av säkringarna till att som han kan tänkas pilla på ute på däck, dubbel arbete för alla andra! Idiot!

 

3. Vi ligger till kaj i Polen över helgen, och behöver inte så mycket ström, jag kör den så kallade hamnknarren, den ger ca: 50kw. Det vill säga att det räcker till hushållsbehov och lite till, absolut inte till några större pumpar! Det sista jag säger till styrman innan jag lägger mig är: Purra mig i morgon bitti innan du ska köra av luckorna så jag får byta generator först!

Jag vet inte riktigt hur jag skulle sagt detta för att det skulle gått in i hans lobotomerade hjärna! Nog fan kom han och purrade mig allt…när det var svart i hela båten och när han hade tryck på så många knappar att det tog mig en halvtimme att reda ut skiten efter honom innan vi fick ström! Men nä…han hade inte gjort nått! Idiot!

 

4. Vi har naturligtvis en köl i båten som det flesta båtar, och ibland läcker det ut vätskor som samlas i kölen, dessa pumpas ur kölen och i en tank som töms av certifierad personal iland! Denna pump har brunnit, dock inte styrmannens fel, utan en annan idiot, men hur eller hur får vi inte segla utan denna pump, för den ingår i säkerhetsutrustningen. Jag var då tvungen att lösa detta och gjorde så genom att modifiera om en skithuspump och sänka ner denna så långt jag vågade i kölen, det ligger ett otal tappade skruvar, muttrar, glasögon och allsköns bråte där nere, så till botten utan sil på insuget ville jag inte, det får jag ta då vi löst det mest akuta problemet med för mycket vatten i kölen. Vad tror ni händer då, jo nästa gång jag ska suga med pumpen (som väger ca:40 kilo ska tilläggas) Så suger den inte, eleven som var med, och jag tittar på varandra och provar en gång till…PANG, det blinkar till i belysningen och det börjar lukta bränt! Pumpen hade brunnit! Det visade sig att den hade sugit upp en stor mutter, detta verkade konstigt, vilken jäkla sugförmåga det var i den tänkte jag, för pumpen hängde ju gott och väl 40 cm från botten!

Jo då, ni gissade rätt, styrman hade varit nere i ett obevakat ögonblig och skulle prova, när han tyckte att pumpen inte var vid botten så…ja resten kan ni ju räkna ut själva!! Det var bara att modifiera om ett par pumpar till, för säkerhets skull! Idiot!

 

Skulle nog kunna räkna upp ett par punkter till, men det här blev långt nog ändå, men det är just det jag menar med att vara tvungen att springa runt och vara pappa till 57 åriga människor.

 

Det måste finnas bättre saker att lägga sin energi på, det gör jag iofs också nu mera, han får härja bäst han vill, jag har som sagt stängt av allt han kan pilla på, satt hanglås på verkstad och maskindörrar, som alla kan koden till utom han, av säkerhetsskäl borde väl han kunna koden också, men av andra säkerhetsskäl, som kapten sa, så kanske det är bäst om han håller sig där ifrån!

 

Tack för att ni lyssnar!

 

Ted!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Maggs

Jadu gut, kanske man skulle ta å skriva ner sina funderingar...oj oj då skulle man nog bli klassad som "piiiiiiiiip" tror jag eller så tänker de:

-va f--n det där har jag också funderat på :)



Ha det bra, vart du nu befinner dig

2011-05-18 @ 12:53:26
URL: http://karinmargareta.blogg.se/
Postat av: Anonym

Märkligt det där att alla sådana där knäppskallar nödvändigtvis ska ha någon form av arbetsledande funktion. Hur fan slinker de igenom anställningsintervjuer och annat?

2011-05-18 @ 17:50:25
Postat av: JG

Varför kommar aldrig mitt namn"signatur med?

2011-05-18 @ 17:51:16
Postat av: JG

Kommer med ibland tydligen!

2011-05-18 @ 17:51:54
Postat av: Ted!

Ja Jonas, det kan man fråga sig, men det stora problemet sjöfarten har med just detta har de sig själva att skylla! Man utbildar styrmän, inte arbetsledare, sen finns väldigt mycket av den gamla skolan kvar inom sjöfarten, du vet...gör som du blir tillsagd och håll käft. Såna här idioter har klarat sig länge på det...tills dom stötte på patrull förstås...I form av en Idregut! ;0)



Sen att din sign inte kommer med gör inte så mycket...jag får ju fler kommentarer...= D

2011-05-18 @ 18:04:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0