En jaktblogg!

Nu när jag äntligen fått fingrarna ur röven ska jag försöka att dela med mig av mina upplevelser i skogen!
I augusti i år har jag fällt två bockar, och . i september sköt jag en hare för mina hundar det visade sig att den hade
"skitsjukan" och var täckt i sin egen avföring, och var dessutom väldigt mager och undernärd. Sen har jag varit i Nybro och jagat älg här i oktober, vi har sett ett antal älgar, men ingen som varit skjutbar, då vi "bara" har en kalv på licensen så blir det ju genast lite knepigare. Blir nog mer älgjakt till helgen, får återkomma i detta ämne.


Dagens byte!

Var ute i regnet och skulle pyscha lite, han väl inte så långt in på det nya hygget vid präst skogen innan jag fick syn på dom tre ensamma kiden, dom har gått där hela hösten utan sällskap av något vuxet djur.
Det märks på dom då dom knappt är vaksamma i skogen, när dom upptäcker fara springer dom naturligtvis, men dessförinnan så är dom inte speciellt uppmärksamma.
Frågan är väl om dom överlever en sträng vinter.

Efter urtagning och upphängning i närmaste träd fortsatte jag. sammanlagt denna dag såg jag 13!!! rådjur, hade tre skott tillfällen till, det var 2-3 rådjur i närheten av det jag siktade på, dom såg jag inte vad det var för kön eller ålder på, så för att inte skjuta bort geten för kiden tycker jag det är bättre att avstå från skott.
När jag såg dom sista 5 djuren började det bl mörkt och jag kände att det var bättre att försöka få dom i skotthåll en annan dag.

Om regnet uteblir i morgon kan hända jag tar en av hundarna med mig innan jobbet i morgon.

Fortsättning lär följa..........

Ted!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0